DoWhatYouLove

Blog Dorien Groot – NTI NLP
‘Een ongewoon gesprek’ met… Blue Monday

Er zal toch maar een speciale dag voor jou in het leven zijn geroepen, dan moet je wel wat bijzonders hebben neergezet, toch? Interessant genoeg voor mij om eens met populaire Blue Monday een gesprekje aan te gaan. Als je immers jaarlijks zoveel in de publiciteit komt en er over ‘je’ gesproken en geschreven wordt, en er zelfs voor ‘je’ wordt gewaarschuwd, nou, dan moet je pittig kaliber hebben en heb ‘je’ natuurlijk ook een verhaal te vertellen! Aangezien ik altijd benieuwd ben naar allerlei zaken op het vlak van communicatie, gedrag van mensen, persoonlijke ontwikkeling, was het niet meer dan logisch dat ik hier het mijne van wilde weten. Dus heb ik contact opgenomen met Blue Monday en hadden we al spoedig een afspraak in de agenda.
Ik kan niet anders zeggen dan dat BM en ik enkele genoeglijke uurtjes met elkaar hebben doorgebracht. Standpunten en perspectieven hebben we uitgewisseld, ontboezemingen over en weer gedaan, inzichten gedeeld, illusies doorzien, en dit alles op basis van respect en ontvankelijkheid voor elkaars standpunt. Graag doe ik hier een stukje verslag van ‘Een ongewoon gesprek met Blue Monday’.

Dorien: ‘BM, is het oké als ik jou wat vragen stel? Ik wil je namelijk heel graag wat beter begrijpen en door jou persoonlijk vragen te stellen krijg ik in ieder geval informatie van de bron. Vroeger verliet ik me nog wel eens op wat anderen over iets of iemand wisten te vertellen, zonder dat ze ooit zelf contact of een ervaring met diegene of datgene hadden gehad. Wanneer ik dan later mijn eigen ervaring had opgedaan bleek deze meestal behoorlijk te verschillen met wat ik eerder had gehoord. Dus vandaar dat ik graag zelf mijn ervaringen opdoe.’

BM: ‘Barst maar los hoor, ik heb er zin in. Voel me super enthousiast en vitaal. En wat je zegt over indirecte informatie verkrijgen, ja, dat herken ik wel bij veel van mijn trouwe aanhangers. Die zijn eigenlijk heel soepeltjes aanhanger van mij geworden, gewoon doordat iemand anders over mijn bestaan verteld heeft. Je zou kunnen zeggen dat ze onbewust hiervan waren en gewoon aangenomen hebben dat als iemand het over Blue Monday heeft, dat ik blijkbaar besta. Je snapt dat ik op deze manier een groeiende schare trouwe volgers heb gekregen.’

Dorien: ‘Nou zeg, wat boeiend allemaal BM, mijn nieuwsgierigheid neemt steeds meer toe. Jouw populariteit is behoorlijk hoog BM. Zou je iets concreter kunnen worden en me vertellen wie of wat je eigenlijk bent?’

BM: ‘Jazeker, heel graag zelfs. Ik ben vooral een wat, namelijk: een datum. Het grappige is dat deze datum jaarlijks varieert. Wat wel steeds hetzelfde is, is dat ik altijd op een maandag val in de laatste volle week van de maand januari. En in dit jaar 2022 is dit op maandag 17 januari. Ik ben natuurlijk wel een heel bijzondere datum, men heeft mij namelijk vereerd met de betekenis: deprimaandag. Ik schijn namelijk de zogenaamd deprimerendste dag van het jaar te zijn.’

Dorien: ‘Jeetje zeg BM, dat is me nogal wat. Zou je me iets meer over je ontstaan en je herkomst kunnen vertellen?’
BM: ‘Nou, er doen wat verschillende verhalen de ronde. Eerlijk gezegd vergeet ik het zelf meestal, vandaar dat ik even op internet heb gekeken hoe ik, Blue Monday, ontstaan ben. Dit staat er momenteel: “De vader van ‘blauwe maandag’, ook bekend als ‘zwarte maandag’, is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met het feit dat het uitvoeren van goede voornemens mislukt is en de vakanties ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van
de werkweek. Arnall werd in academische kringen overladen met kritiek, maar desondanks wijden veel grote kranten en andere media jaarlijks kritiekloos aandacht aan het fenomeen.”

En trouwens, er valt ook te lezen dat als we dat allemaal geloven, word ik, BM, vanzelf de meest depressieve dag van het jaar. Tot nu toe is er echter geen spatje bewijs gevonden voor zowel mij, Blue Monday, als de formule. Sterker nog, er schijnt een marketingtruc aan ten grondslag te liggen.

Dorien: ‘Tjonge BM, je bent dus eigenlijk gecreëerd doordat er op een bepaalde datum gemiddeld genomen het hoogste aantal depressieve mensen zou zijn? En dan ook nog is het onderzoek twijfelachtig! Hoe is het voor jou om bekend te staan als ‘deprimaandag’ en om zoveel volgers te hebben?’

BM: ‘Nu we hier toch onder vier ogen met elkaar praten Dorien, zal ik hier heel eerlijk en duidelijk over zijn. Ik licht even toe hoe deze communicatieprocessen, want dat zijn het, precies werken. Dan kun je namelijk snappen hoe het werkt, en krijg je keuzemogelijkheden om er anders mee om te gaan. De proces-vraag ‘HOE doet iemand datgene wat hij doet?’ is sowieso altijd een interessante vraag. Het levert inzichten op, en haalt de magie en het ongrijpbare er vanaf. En daar houd ik heel erg van.

In mijn specifieke situatie ging het als volgt. Toen ik nog geen naam had, bestond ik nog niet. Sinds 2005 heb ik een naam gekregen en daarmee bestaansrecht, die kreeg ik er meteen gratis bij. Ik werd daardoor waarheid, werkelijkheid. Een paar mensen gingen publiceren en doorvertellen dat Blue Monday bestaat. En, wanneer iemand dan vroeg: ‘Wat is Blue Monday eigenlijk?’, dan legde men het uit. Het klonk blijkbaar zo logisch dat mensen erin gingen geloven. Zo makkelijk en snel kan dit proces te werk gaan, voor je het in de gaten hebt is er een waarheid gecreëerd en wordt dit door velen onbewust geaccepteerd.’

Dorien: ‘Maar BM, er bestaat toch geen gemiddelde mens?’
BM: ‘Precies! Ik leg het je uit. Op elke zelfde prikkel die op ons afkomt, op elke zelfde gebeurtenis die we meemaken, daarop reageren we allemaal anders, soms een klein beetje, soms heel veel. En als je iemand vraagt ‘hoe kan dit nu?’ – wat een opendeurvraag is – dan antwoordt men: omdat we natuurlijk allemaal verschillend zijn! Dit snapt iedereen. We zijn ook immers allemaal uniek. Dus is het in wezen heel gek dat we ons onbewust laten beïnvloeden door iets wat er in de buitenwereld gebeurt of wordt beweerd. Het wordt onbewust aangenomen als zijnde dat iets waar is, en dat we er rekening mee moeten houden, of iets aan moeten doen. In mijn geval pikt de commercie graag een graantje mee. En het vreselijkste vind ik nog dat mensen last van mij gaan krijgen, dit terwijl ze dat zeer waarschijnlijk niet zouden ervaren als ze van mijn bestaan niet zouden weten!’
Dorien: ‘Heb je een tip hoe mensen hier anders mee om kunnen gaan BM?’

BM: ‘Naar mijn bescheiden mening geven veel mensen hun kracht weg. Wat ik daarmee bedoel is dat ze vaak een ander laten bepalen wat goed voor ze zou zijn, wat ze wel of niet zouden moeten doen, enzovoort. Eigenlijk zitten ze dan op hun achterbank in hun eigen bus en de chauffeur die achter het stuur zit bepaalt waar de reis naartoe gaat. Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden?! En dan maar mopperen als je ergens terechtkomt waar je helemaal niet wilt zijn! Welnu, dit is allemaal te tackelen. Het vraagt wel dat je bereid bent om jezelf de spiegel voor te houden en er tijd en aandacht aan te besteden. Mijn tip is dan ook: gun jezelf de mogelijkheid om te ontdekken hoe communicatieprocessen werken. Dat je meer gaat snappen hoe dit werkt. Hierdoor word je bewuster van de onbewuste processen, en krijg je de gelegenheid om er ook anders mee om te gaan. Oftewel, je krijgt meer keuzemogelijkheden. En ga niet zeggen dat je er niets aan kunt doen, dat noem ik ‘in de slachtofferrol’ stappen. Hartstikke zonde van je tijd en van je energie. Energie gaat daar naartoe waar jij je aandacht op richt. Dus wees daar zorgvuldig mee.’

Dorien: ‘BM, zeg je hiermee eigenlijk dat je je bestaansrecht opoffert?’
BM: ‘Ach, dat is niet aan mij, dat bepaal ik niet. Dit is de vrije keuze van elk mens. Ik wil eigenlijk gewoon zeggen; geef je kracht niet weg aan iets wat je niet wilt. Het is toch eigenlijk gek dat ik pas kracht krijg als iemand die mij geeft. Stel je schrijft mijn naam in Russisch Синий понедельник, of in Grieks Μπλέ !ευτέρα, dan zullen de meeste mensen geen last van mij hebben, simpelweg omdat ze de letters niet kennen, dus doet het ook niets met ze. Ha ha. Dus ja, ik offer mijn bestaansrecht met alle liefde op.’
Dorien: ‘Nou BM, wat een wijsheid hoor ik allemaal van jou zeg. Deze informatie zouden vast veel meer mensen willen weten. Waar heb jij dit geleerd?’

BM: ‘Dat vertel ik je graag hoor. Ik heb zeer goede ervaringen opgedaan met de methodiek Neuro-Linguïstisch Programmeren, kort gezegd NLP. Hartstikke leuk, uitermate praktisch en meteen toe te passen in je dagelijks leven. Dit gun ik iedereen, om hier je voordelen mee te doen. Of je nu moeite hebt om je boodschap duidelijk te communiceren, of veel weerstand tegenkomt in je leven, stress ervaart, bang bent om nieuwe keuzes te maken omdat je niet goed weet hoe het aan te pakken, of wellicht van koers wilt veranderen op je werkpad, met NLP ga je echt weer de regie over je eigen leven terugkrijgen. Zeg nou zelf, wie wil dit nu niet?’

Dorien: ‘BM, ik waardeer je mening bijzonder en kan me er helemaal in vinden. Dank je wel voor het delen van je ervaringen. Wat zou jij tot slot nog tegen je volgers en iedere geïnteresseerde willen zeggen?’

BM: ‘Mijn wens is dat ieder mens zijn eigen waarheid mag ontdekken en leven. En dat het zo de moeite waard is om hier achteraan te gaan, want er is zo ontzettend veel mogelijk. En als je aan mij denkt, BM, dat je wellicht vanaf nu denkt aan een BLIJe Monday, en dat je weet dat je in staat bent om die zelf te creëren!’

Dorien: ‘Dank je wel BM, voor dit verrassende en openhartige ongewone gesprek met jou!’

©NTI NLP – Dorien Groot